De gemeente Utrecht heeft een informatief boekje over het leven van Paus Adrianus gemaakt. Met daarin een wandeling beschreven langs plekken die verbonden zijn met het leven van de Paus. Klik op de afbeelding om het boekje te downloaden.
Ik mag hem stiekem wel, onze Utrechtse Paus Adrianus VI (1459-1523). Misschien wel omdat ik mezelf een beetje in hem herken. Plichtsgetrouw, idealist, een twijfelaar, ingetogen. Misschien ietwat wereldvreemd, maar spiritueel klinkt beter. En... allebei leven we in tijden waarin de wereld op zijn kop lijkt te staan.
Het had niet veel gescheeld of Adriaan was op zijn kop vereeuwigd. Een standbeeld met zijn voeten in de lucht en zijn hoofd naar beneden. De taak symboliserend die Adriaan voor zich zag, het omdraaien van de kerkelijke organisatie waar corruptie de norm was. Maar zover kwam het niet. De ontwerper, Anno Dijkstra, maakte een nieuw ontwerp. Een geslaagd ontwerp naar mijn mening. Een standbeeld dat vragen oproept: Wie is die man? Wat gaat er in hem om? En wat heeft hij eigenlijk gedaan?
Adriaans levensloop
Adriaan groeide op in het huis op de hoek van de Oudegracht en de Brandstraat. Hij kwam uit een gegoede famillie van timmerlieden en aannemers. Het is aannemelijk dat Adriaan in Zwolle de stadsschool bezocht en daar in aanraking kwam met het gedachtengoed van de Moderne Devotie. Dit was een religieuze stroming die terug wilde naar de essentie van het christelijke geloof; een sobere levensstijl en persoonlijke toewijding aan God. Van de Moderne Devotie zijn Geert Grote en Thomas a Kempis de meest bekende verkondigers.
Adriaan studeerde theologie in Leuven, promoveerde, en werd daar in 1515 tot rector benoemd. Het meest bepalende moment in Adriaans´ levensloop was misschien wel dat hij aangesteld werd als leermeester van de 7 jaar oude Karel. Dit was de latere keizer Karel V die over een groot deel van Europa en Zuid-Amerika zou regeren. Mede door de goede band met Karel V werd Adriaan bisschop, kardinaal en tenslotte paus in Rome.
Het Vaticaan
De pauselijke verkiezing in januari 1522, verliep verre van vlekkeloos. De kardinalen in conclaaf waren sterk verdeeld en de vruchteloze onderhandelingen vermoeiden allen die daar aanwezig waren. Na tien stemrondes was er nog steeds geen kandidaat die een tweederde meerderheid achter zich had staan. Tijdens deze uitzichtloze patstelling kwam op 9 januari de naam van de afwezige Kardinaal Adriaan als potentiële kandidaat naar voren. “Just to waste the morning,(...)” memoreert de Italiaanse staatsman Guicciardini over dit moment. Als bij toeval ontstond er die morgen een onverklaarbare groepsgeest in het conclaaf, en werd de onbekende Adriaan van Utrecht verkozen tot de nieuwe Paus. Het was een uitslag die ook alle aanwezigen verbaasde en daarom werd het voorval maar geïnterpreteerd als een soort van goddelijke interventie.
Paus Adrianus VI werd de opvolger van Leo X. Een paus die bekend stond als een hedonist en aan wie de beruchte uitspraak ´God gave us the papacy – let us enjoy it.´ wordt toegedicht. Grootschalige jachtpartijen, extravagante processies, theatervoorstellingen, gokfeesten en banketten, werden allemaal uit de schatkist van het Vaticaan bekostigd. Talloze opdrachten gaf hij aan zijn lievelingskunstenaars Rafael en Michealangelo (van Davinci moest hij niks hebben). Bekostiging van deze uitbundige levensstijl vond plaats door de handel in aflaten en door verkoop van kerkelijke
ambten. Leo X liet het Vaticaan op zijn sterfbed zo goed als bankroet achter. Het bracht Machiavelli tot de constatering dat
“ the nearer people are to the Church of Rome, which is the head of our religion, the less religious are they.” Een conclusie die ook de opstormende Luther had getrokken en hem op een breuk met de kerk deed aansturen.
In dit door-en-door corrupte wespennest kwam de toegewijde en hervormingsgezinde Adriaan terecht. Hij zag de misstanden in de kerk en de bedreiging die Luther en zijn protestantse beweging vormden. In zijn poging de kerk te ´zuiveren´ en de eenheid te bewaren, voerde Adrianus VI een beleid gebaseerd op hervormingen en streng optreden tegen afvalligen. In een samenleving gekenmerkt door corrupt bestuur, polarisering en een dreigende Turkse inval, had hij echter een kleine kans van slagen.
Beeldvorming
Staand voor het bronzen beeld op de Pausdam, is het bijna onvoorstelbaar voor welk een uitdaging de in zichzelf gekeerde man in monnikspij stond. Het beeld van Dijkstra op de Pausdam lijkt echter vooral de innerlijke leefwereld van Adriaan lijkt te weerspiegelen. Ingetogen, kalm en contemplatief. Opvallend is dat er in Spanje een ander standbeeld van Adriaan staat. Eéntje waar hij juist is afgebeeld als een daadkrachtige leider. Twee kanten van dezelfde man waartussen een bepaalde spanning voelbaar is.
Deze dualiteit is ook terug te zien in het oordeel dat schrijvers over Adriaan hebben. Twan Geurts schreef het boek ´De Nederlandse Paus´, waarin Adriaan naar voren komt als toegewijd hervormer, trouw aan zijn geloof. Een kritische denker in lijn met het gedachtegoed van de Moderne Devotie. Zo luidde ten tijde van de Spaanse veroveringstochten, zijn advies om het geloof van inheemse stammen in Zuid-Amerika te respecteren. Bovendien was Adriaan de eerste die een pauselijk Mea Culpa uitsprak. Daarbij leek hij een toonbeeld van zelfreflectie: ¨Wij weten dat er in deze Heilige Stoel al gedurende enkele jaren veel verwerpelijk is geweest (…) En het is geen wonder dat de ziekte van het hoofd af naar de ledematen, van de pausen naar de andere, lagere geestelijken is afgegleden,...¨ Adriaans doel was de kerk bijeen te houden en deze van binnenuit te hervormen.
Daarentegen oordeelt Ewald Vanvugt, auteur van het boek ´Roofstaat´, bikkelhard over Adriaan en noemt hem misschien wel ´de grootste schurk van Nederland.´ Adriaan stond aan het hoofd van een door-en-door corrupte kerk. Het was een organisatie waar geprofiteerd werd van maatschappelijk zwakkeren. Een instituut waar alles draaide om macht, roem en geld. Adriaan was grootinquisiteur en eindverantwoordelijke van een organisatie die ketters vervolgde. Nog niet op zeer omvangrijke schaal, maar de basis werd in die periode gelegd. Toen Adriaan bestuurder was van enkele Spaanse regio´s, kondigde hij een banvloek af op de geschriften van Luther. Het bezit ervan, lezen en het verspreiden van onwelgevallige geschriften werd verboden; protestantse literatuur moest in het openbaar verbrand worden. Toen Adriaan in 1523 paus was, werden de eerste protestantse monniken in West-Europa op de brandstapel gezet. Daarnaast vaardigde hij wetten uit die de heksenvervolging een nieuwe impuls gaven. Gruwelijke gebeurtenissen die later massaal navolging zouden krijgen.
Perspectief
Anno Dijkstra plaatste het standbeeld van Paus Adriaan op een stevige sokkel. Hij zag de paus als ´iemand die streed met fundamentele krachten´. Tegelijkertijd staat het standbeeld ook op grote houten wiggen. Deze wiggen kunnen gezien worden als ´spreekwoordelijke aanhalingstekens´. Ze verwijzen naar het huidige ´standbeeld-debat´ en werpen de vraag op wanneer we iemand met een standbeeld zouden moeten vereeuwigen?
De vraag wat het ´goede doen´ is, was ook een thema waar Adriaan mee leek te worstelen. In brieven schreef hij regelmatig dat hij liever proost in Utrecht was geworden, en dat hij het pausschap als een zware last zag. Lang duurde zijn heerschappij echter niet. Na anderhalf jaar Paus te zijn geweest stierf hij in Rome. Het opschrift bij het graf van Adriaan luidt ´Ach wee, wat maakt het toch veel uit in welke tijd de deugd van zelfs de beste man valt!´
Als we één ding van Adriaans levensverhaal kunnen leren dan is het wel dat we in het leven voor complexe uitdagingen komen te staan. Adriaan werd geconfronteerd met een wereld die in brand stond. Een wereld vol verandering en conflicten. Er was de dreiging van een inval uit het oosten. De kerk was een corrupt bestuursapparaat. Met regelmaat werden samenleving geteisterd door pestuitbraken. Het was de tijd waarin de feodale samenleving veranderde in een burgerlijke maatschappij. De boekdrukkunst en moderne wetenschap waren motor van grote maatschappelijke veranderingen en polarisatie. In die wereld werd er op Adriaan een beroep gedaan. En ik denk dat de vraag niet moet zijn of we Adriaan wel of niet moeten vereren, maar wat we van deze man juist kunnen leren.
Bronnen:
Twan Geurts(2017) - De Nederlandse Paus
Barbara Tuchman (1985) - The March of the Folly
Ewald Vanvugt (2015) - Roofstaat
Anno Dijkstra over zijn ontwerp
Lees ook mijn blog: 2000 jaar Utrecht in 2 minuten
Mijn naam is Raphaël Klijn, stadsgids, en ik laat je met plezier de mooiste plekken in Utrecht zien. Het is mijn geboortestad en ik woon er nog altijd met heel veel plezier.
Ik heb een passie voor geschiedenis, inspirerende verhalen en fietsen. Utrecht vind ik oneindig mooi en interessant en deze liefde wil ik graag met je delen. Een rondleiding zal je verrassen en je leert de stad op heel nieuwe manier kennen.
* Als persoonlijke verhaal heb ik mijn ervaringen met Utrecht opgeschreven; hoe het was om in deze stad op te groeien in de jaren ´80 en ´90
Lees meer ->
Vanaf Utrecht Centraal Station is het ongeveer 15 minuten lopen naar het Domplein. Buslijn 2 heeft een halte op het Domplein en doet er 8 minuten over vanaf het station. Op het Janskerkhof stoppen ook veel bussen. Deze halte ligt op 5 minuten lopen van het Domplein. Kijk op 9292.nl wat de snelste optie is.
Parkeren in het centrum
Op straat parkeren is duur en er zijn niet altijd vrije plekken. In de buurt van het Domplein liggen een aantal parkeergarage´s. Vooraf reserveren is vaak goedkoper.
Parkeergarage Springweg - Op 5 minuten lopen. Kosten: 2 euro per 25 minuten / 36,- dagkaart
Parkeergarage Hoog-Catharijne P1 - Op 10 minuten lopen.. Kosten: 0,50 cent per 9 minuten / 30,- voor een dagkaart
Park + Ride
P+R Westraven ligt ten zuiden van Utrecht langs de A12. Bij deze P+R kun je overstappen op de tram die je in 12 minuten naar Utrecht Centraal Station brengt. Parkeren kost 6,- per dag en is inclusief tramkaart voor 5 personen.
P+R Science Park
ligt aan de oostrand van Utrecht langs de A28. Bus 28 brengt je in 15 minuten naar het centrum. Voor het Domplein kun je uitstappen bij het Janskerkhof.