5 verrassende Utrechtse fietsinnovaties

16 mei 2023

Fietsen in Utrecht is heerlijk

Utrecht is een súper fietsstad. Zij is meerdere malen uitgeroepen tot beste fietsstad ter wereld (2019 en 2022), op basis van de Global Bicycle Cities Index. In Utrecht is het eerste fietspad van Nederland aangelegd, staat de grootste fietsenstalling ter wereld en zijn de grootste wielerwedstrijden alledrie van start gegaan (Tour de France, Giro en Vuelta). Hieronder 5 voorbeelden van Utrechtse fietsinnovaties.

1. De grootste fietsenstalling van de wereld

Het meest indrukwekkende staaltje fietsinfrastructuur in Utrecht, is natuurlijk de fietsenstalling bij het centraal station. De stalling die in 2019 werd opgeleverd, is de grootste van de wereld. De fietsenstalling biedt ruimte aan 12.500 fietsen verdeeld over drie verdiepingen. De eerste 24 uur zijn gratis, daarna betaal je een euro per dag.


Er loopt een indrukwekkend fietspad door de stalling die de verschillende niveaus verbindt. Zou dit ook niet het langste overdekte fietspad zijn? Onthoud goed waar je je fiets gestald hebt, anders kun je heel lang zoeken. En fietsen zonder geldig abonnement worden na labeling verwijderd (zie foto).

Ingang grootste fietsenstalling Utrecht
Labels fietsenstalling

2. Het eerste fietspad van Nederland

Het eerste fietspad van Nederland is aangelegd op de Maliebaan. Dit was in 1885. Twee jaar eerder was daar, ook op de Maliebaan, de ANWB opgericht door een groep gepassioneerde fietsers.


Het was de tijd waarin men reed op fietsen met een enorm voorwiel en een klein achterwieltje. Deze fietsen waren prijzig maar er kon een relatief hoge snelheid mee behaald worden. Ze waren vooral populair onder de Utrechtse welgestelde waaghalzen. Om het aantal ongelukken met deze fietsen te beperken, besloot het stadsbestuur op de Maliebaan een strook speciaal voor fietsers beschikbaar te stellen. Het was een echt fietspad, want fietsers hadden voorang op het andere verkeer.


Helaas is het eerste (bekende) fietspad geen fietspad meer. Hopelijk wordt dit met de herinrichting van de Maliebaan hersteld. Weet iemand trouwens waarom de moeilijk leesbare gedenktegel een paar meter naast het bordje het jaartal 1887 aangeeft? (zie foto)

3. Daphne Schippersbrug

Aan de westkant van Utrecht vinden we een bijzondere fietsbrug die de Utrechtse wijken Oog in Al en Leidsche Rijn verbindt. Deze brug overspant het Amsterdam-Rijnkanaal (drukst bevaren kanaal van Europa) en is vernoemd naar de Utrechtse wereldkampioen sprint in 2015 en 2017, Daphne Schippers.


Wat deze brug bijzonder maakt is de oprit ervan. Vanwege de beperkte ruimte aan de stadszijde, moest het fietspad daar eerst een s-bocht maken om op hoogte te komen. Omdat er ook nog ruimte voor een school moest zijn loopt het fietspad deels over het schooldak. Een fraai staaltje fietsinfrastructuur.

  • Daphne Schippersbrug
  • 4. Het langste regenboogfietspad

    Het mooiste en meest kleurrijke fietspad van Utrecht is te vinden in de Uithof (nu het Utrecht Science Park genaamd). Als een vrolijk lint strekken 7 banen zich uit door het hart van het Universiteitscentrum.


    In het kader van acceptatie van iedereen, ongeacht je sexuele voorkeur, is het fietspad omgetoverd tot een langgerekte regenboog. Ik weet niet waarom, maar persoonlijk nodigt het fietspad mij uit om aan het begin ervan een kleur te kiezen, en daar vervolgens zo hard mogelijk overheen te fietsen zonder je baan te verlaten.

    Regenboogfietspad Utrecht

    5. Verkeersplein De Berekuil

    Heel wat jaren terug in de tijd vinden we de aanleg van rotonde De Berekuil. Het is het eerste ongelijkvloerse verkeersplein in Nederland waar fietsverkeer van het autoverkeer werd gescheiden! Fietsers gaan onderlangs door de kuil, het autoverkeer rijdt erboven. In 2001 is een extra tunnel toegevoegd, zodat ook bussen ongehinderd kunnen doorrijden.

    Verkeersplein De Berekuil in 1958

    Saillant detail is dat het plein ontworpen is door Anton Mussert. Naast leider van de NSB, was hij enige tijd hoofdingenieur van Rijkswaterstaat in Utrecht. De Berekuil werd in 1944 geopend en functioneert nog steeds, ondanks de toegenomen stromen fiets- en autoverkeer, ontzettend goed.

    Ein Blog über die 2.000-jährige Geschichte von Utrecht
    13 november 2024
    Ein Blog über die 2.000-jährige Geschichte von Utrecht.
    Dijken zijn het fundament van Nederland. Samenwerking tussen bewoners was daarbij van levensbelang.
    27 mei 2024
    Over dijken, democratie en de rivier de Lek.
    View of the river Lek
    26 februari 2024
    Building dikes to protect against floodings was essential to a prosperous life in The Netherlands. For this, the Dutch developed a cooperative system for effective watermanagement. Participation and democracy proved to be important pillars contributing to this vital task.
    Sinterklaas
    29 november 2023
    De geschiedenis van de Klaaskerk, het Nicolaasklooster en Sinterklaas.
    Sint-Maartensvlag van Utrecht
    10 november 2023
    Jaarlijks wordt SInt Maarten in Utrecht uitgebreid gevierd. In deze blog lees je waarom.
    A river Vecht biketour is a must do in the Netherlands
    16 oktober 2023
    One of the most beautiful cycling routes in the Utrecht region follows the river Vecht. Each year I do a couple of biketours through this fascinating area. The whole Dutch history can be experienced in a nutshell while cycling through this lovely landscape.
    Fietsinnovaties in Utrecht die mislukt zijn.
    16 oktober 2023
    Utrecht is een bijzonder fijne fietsstad. Toch gaat er weleens wat fout. In deze blog 5 innovaties voor de fiets die geen succes waren!
    Utrecht Domtower
    16 mei 2023
    Visiting Utrecht you wonder: What are these cellars under the street filled with restaurants and bars? Why do people seem so relaxed and happy here?
    The longest rainbow bike path in the world
    16 mei 2023
    Utrecht is a fantastic cycling city. It has been named the best cycling city in the world several times (2019 and 2022), based on the Global Bicycle Cities Index.
    Utrecht Domtoren
    20 februari 2023
    De waanzinnig interessante geschiedenis van Utrecht lees je hier in 2 minuten.
    Meer posts
    Share by: