Utrecht is een súper fietsstad. Zij is meerdere malen uitgeroepen tot beste fietsstad ter wereld (2019 en 2022), op basis van de
Global Bicycle Cities Index. In Utrecht is het eerste fietspad van Nederland aangelegd, staat de grootste fietsenstalling ter wereld en zijn de grootste wielerwedstrijden alledrie van start gegaan (Tour de France, Giro en Vuelta). Hieronder 5 voorbeelden van Utrechtse fietsinnovaties.
Het meest indrukwekkende staaltje fietsinfrastructuur in Utrecht, is natuurlijk de fietsenstalling bij het centraal station. De stalling die in 2019 werd opgeleverd, is de grootste van de wereld. De fietsenstalling biedt ruimte aan 12.500 fietsen verdeeld over drie verdiepingen. De eerste 24 uur zijn gratis, daarna betaal je een euro per dag.
Er loopt een indrukwekkend fietspad door de stalling die de verschillende
niveaus verbindt. Zou dit ook niet het langste overdekte fietspad zijn? Onthoud goed waar je je fiets gestald hebt, anders kun je heel lang zoeken. En fietsen zonder geldig abonnement worden na labeling verwijderd (zie foto).
Het eerste fietspad van Nederland is aangelegd op de Maliebaan. Dit was in 1885. Twee jaar eerder was daar, ook op de Maliebaan, de ANWB opgericht door een groep gepassioneerde fietsers.
Het was de tijd waarin men reed op fietsen met een enorm voorwiel en een klein achterwieltje. Deze fietsen waren prijzig maar er kon een relatief hoge snelheid mee behaald worden. Ze waren vooral populair onder de Utrechtse welgestelde waaghalzen. Om het aantal ongelukken met deze fietsen te beperken, besloot het stadsbestuur op de Maliebaan een strook speciaal voor fietsers beschikbaar te stellen. Het was een echt fietspad, want fietsers hadden voorang op het andere verkeer.
Helaas is het eerste (bekende) fietspad geen fietspad meer. Hopelijk wordt dit met de herinrichting van de Maliebaan hersteld. Weet iemand trouwens waarom de moeilijk leesbare gedenktegel een paar meter naast het bordje het jaartal 1887 aangeeft? (zie foto)
Aan de westkant van Utrecht vinden we een bijzondere fietsbrug die de Utrechtse wijken Oog in Al en Leidsche Rijn verbindt. Deze brug overspant het Amsterdam-Rijnkanaal (drukst bevaren kanaal van Europa) en is vernoemd naar de Utrechtse wereldkampioen sprint in 2015 en 2017, Daphne Schippers.
Wat deze brug bijzonder maakt is de oprit ervan. Vanwege de beperkte ruimte aan de stadszijde, moest het fietspad daar eerst een s-bocht maken om op hoogte te komen. Omdat er ook nog ruimte voor een school moest zijn loopt het fietspad deels over het schooldak. Een fraai staaltje fietsinfrastructuur.
Het mooiste en meest kleurrijke fietspad van Utrecht is te vinden in de Uithof (nu het Utrecht Science Park genaamd). Als een vrolijk lint strekken 7 banen zich uit door het hart van het Universiteitscentrum.
In het kader van acceptatie van iedereen, ongeacht je sexuele voorkeur, is het fietspad omgetoverd tot een langgerekte regenboog. Ik weet niet waarom, maar persoonlijk nodigt het fietspad mij uit om aan het begin ervan een kleur te kiezen, en daar vervolgens zo hard mogelijk overheen te fietsen zonder je baan te verlaten.
Heel wat jaren terug in de tijd vinden we de aanleg van rotonde De Berekuil. Het is het eerste ongelijkvloerse verkeersplein in Nederland waar fietsverkeer van het autoverkeer werd gescheiden! Fietsers gaan onderlangs door de kuil, het autoverkeer rijdt erboven. In 2001 is een extra tunnel toegevoegd, zodat ook bussen ongehinderd kunnen doorrijden.
Saillant detail is dat het plein ontworpen is door Anton Mussert. Naast leider van de NSB, was hij enige tijd hoofdingenieur van Rijkswaterstaat in Utrecht. De Berekuil werd in 1944 geopend en functioneert nog steeds, ondanks de toegenomen stromen fiets- en autoverkeer, ontzettend goed.
Mijn naam is Raphaël Klijn, stadsgids, en ik laat je met plezier de mooiste plekken in Utrecht zien. Het is mijn geboortestad en ik woon er nog altijd met heel veel plezier.
Ik heb een passie voor geschiedenis, inspirerende verhalen en fietsen. Utrecht vind ik oneindig mooi en interessant en deze liefde wil ik graag met je delen. Een rondleiding zal je verrassen en je leert de stad op heel nieuwe manier kennen.
* Als persoonlijke verhaal heb ik mijn ervaringen met Utrecht opgeschreven; hoe het was om in deze stad op te groeien in de jaren ´80 en ´90
Lees meer ->
Vanaf Utrecht Centraal Station is het ongeveer 15 minuten lopen naar het Domplein. Buslijn 2 heeft een halte op het Domplein en doet er 8 minuten over vanaf het station. Op het Janskerkhof stoppen ook veel bussen. Deze halte ligt op 5 minuten lopen van het Domplein. Kijk op 9292.nl wat de snelste optie is.
Parkeren in het centrum
Op straat parkeren is duur en er zijn niet altijd vrije plekken. In de buurt van het Domplein liggen een aantal parkeergarage´s. Vooraf reserveren is vaak goedkoper.
Parkeergarage Springweg - Op 5 minuten lopen. Kosten: 2 euro per 25 minuten / 36,- dagkaart
Parkeergarage Hoog-Catharijne P1 - Op 10 minuten lopen.. Kosten: 0,50 cent per 9 minuten / 30,- voor een dagkaart
Park + Ride
P+R Westraven ligt ten zuiden van Utrecht langs de A12. Bij deze P+R kun je overstappen op de tram die je in 12 minuten naar Utrecht Centraal Station brengt. Parkeren kost 6,- per dag en is inclusief tramkaart voor 5 personen.
P+R Science Park
ligt aan de oostrand van Utrecht langs de A28. Bus 28 brengt je in 15 minuten naar het centrum. Voor het Domplein kun je uitstappen bij het Janskerkhof.